Inflamatorna stanja vagine (Vaginitis, Colpitis)

slika1
Najčešći simptom na koji se pacijenti žale je sekrecija. Vaginalna sekrecija je u izvesnoj meri uvek prisutna, a količina, izgled i osobine zavise od uticaja fizioloških i patoloških činilaca.

Fiziološki procesi odgovorni za izmenjenu sekreciju.
To je najčešće pojava pojačane cervikalne sekrecije, koja se javlja u vreme ovulacije, koja je prozirna, elastična, obilnija nego obično.
Takođe se period pre menstruacije, pod uticajem hormona progesterona karakteriše gušćom, beličastom sekrecijom.

Patološki činioci
U 80-90% pojačana vaginalna sekrecija je udružena sa mikrobiološkim uzročnikom koji se može identifikovati.
U vaginalnom sekretu se u najvećem procentu javlja bakterijski uzročnik (mbf-mešana bakterijska flora) koji dovodi do bakterijske vaginoze, gljivice (Candida albikans) i protozoe (Trichomonas vaginalis).
Detaljnim pregledom i jednostavnim mikroskopskum testom se određuje vrsta uzročnika i spram toga se određuje terapija.

Bakterijska vaginoza

Bakterijska vaginoza je anaerobna infekcija koja nastaje kao posledice poremećaja ravnoteže između različitih bakterijskih uzročnika koji su delom foziološka bakterijska flora, a delom patološki bakterijski uzročnici. Najčešći uzročnik kome se pripisuje pojava simptoma je Gardnerella vaginalis (Haemophylus vaginalis).

Simptomi

• pojačana sekrecija sa neprijatnim mirisom
  • pojačana sekrecija, sivo beličaste boje
  • bez simptoma

Dijagnoza
Dijagnoza se postavlja na osnovu simptoma, ginekološkim pregledom i verifikovanjem uzročnika u vaginalnom brisu.

Terapija
Antibiotska peroralno i vaginalete koju prepisuje ginekolog.
Potrebno je da se leči i partner.

Kandidijaza

Vaginalna infekcija uzrokovana gljivicama iz grupe Candidida (C. albikans, C. glabrata…) predstavlja pojavu koja se kod 75% žena javlja bar jednom u životu. Uzrokovana je prekomernim rastom gljivica koje i inače nastanjuju vaginu, a javlja se pri padu imuniteta.

slika2
Češće se javlja kod pacijenata:

• sa smanjenim imunitetom
  • nakon primene antibiotika
  • oralnih kontraceptiva
  • u trudnoći
  • kod pacijenata koji boluju od dijabetesa

Simptomi

• svrab, pečenje, iritacija vagine, crvenilo
  • sekrecija bela, sirasta, od tečne do čvrste konzistencija, najčešće grudvasta
  • bez simptoma

Terapija
Antifungalna terapija, lokalno-vaginalete koje prepisuje ginekolog

Trihomoniaza

Trihomoniaza je seksualno prenosiva bolest uzrokovana protozoom-Trichomonas vaginalis.
Više od 60 % partnera koji imaju trihomonas biće inficirano.

Simptomi

• obilan žut,zelen, sivkast, penušav sekret, pojačanog neprijatnog mirisa
  • iritacija, pečenje, svrab
  • crvenilo, otok ulaza u vaginu

Dijagnoza
Dijagnosza se postavlja na osnovu simptoma, ginekološkim pregledom i verifikovanjem uzročnika u vaginalnom brisu.

Terapija
Antibiotska peroralno i vaginalete koju prepisuje ginekolog.
Potrebno je da se leči i partner.