Patologija grlića materice

Svake godine u Evropi, više od 60,000 žena dobije rak grlića materice, a oko 30,000 žena umre od ove bolesti. Rak grlića materice najčešće se javlja kod mlađih žena, između 35. i 50. godine života. Srbija je na prvom mestu u Evropi po broju žena obolelih od raka grlića materice sa oko 1500 novih slučajeva godišnje. Veliki broj naših žena prvi put se javi ginekologu kada je bolest već uzela maha i kada je lečenje teško i neizvesno. Nažalost, oko 500 žena u svake godine u Srbiji izgubi život zbog raka grlića materice. Većina ovih slučajeva mogla se sprečiti da je bolest otkrivena na vreme i da se na vreme pristupilo lečenju.

Prema današnjim saznanjima, najvažniji faktor rizika za nastanak raka grlića materice je infekcija Humanim papiloma virusom (HPV). Međutim, ovo nije jedini faktor rizika. Da bi HPV infekcija dovela do nastanka raka grlića materice neophodni su i drugi faktori od kojih je najvažniji oslabljen imunitet.

Ni premaligne promene, ni početni rak grlića materice ne daju nikakve simptome koji bi mogli da ukažu da se u organizmu nešto dešava. Zbog toga je jedini način da se ova bolest otkrije u ranoj fazi razvoja redovni ginekološki pregled i uzimanje Papanikolau brisa. Ovim testom na ćelijama grlića mogu se otkriti promene koje još uvek ne daju nikakve tegobe.

materica-i-cerviks

Papanikolau skrining pomaže da se rak na grliću materice otkrije na vreme, u stadijumima kada je potpuno i lako izlečiv.

Sve žene treba da se redovno pregledaju, jednom godišnje, počevši od dvadesete godine života sve do navršene šezdeset pete godine.

Šta se dešava ukoliko rezultat Papanikolau testa nije normalan?

Ukoliko se na pregledu pod mikroskopom uoče ćelije sumnjive na početak razvoja maligne bolesti, Vaš lekar će Vam savetovati kolposkopski pregled.

Ako ginekolog vidi išta sumnjivo u toku kolposkopije uradiće ciljanu biopsiju i endocervikalnu kiretažu.

Neke promene koje se okriju dodatnim pregledima treba odstraniti kako ne bi prerasle u rak. U većini slučajeva bolest otkrivena u ovom stadijumu potpuno je izlečiva. Najčešće je dovoljan jednostavan tretman koji uglavnom može da se obavi ambulantno.

Tretman se zasniva na uklanjanju dela grlića materice na kome postoje promene. Odluku koju vrstu tretmana treba primeniti, ginekolog donosi na osnovu nalaza Papa testa i nalaza biopsije.

• Krioterapija – abnormalna regija je zamrznuta,
  • Tretman laserom – abnormalna regija je uništena laserom,
  • Vaporizacija radio talasima – abnormalna regija je uništena radio talasom,
  • Ekscizija omčom – abnormalna regija je uklonjena malom metalnom omčom prethodno zagrejanom prolaskom radio talasom,
  • Konizacija – abnormalna zona je odstranjena nožem uklanjanjem dela tkiva grlića materice u obliku kupe.

Ovakvi tretmani retko utiču na seksualni život žene ili njenu mogućnost da ima decu.

zahvalnica-150
2010 godine u okviru projekta DECENA Prim. dr sci med. Jelka Rajović je dodelila ordinaciji Dr Veber zahvalnicu za doprinos u projektu “Rano otkrivanje raka grlića materice”.

Projekat DECENA je dobio prestižnu evropsku nagradu u Briselu, a Vlada Autonomne Pokrajine Vojvodine, sekretarijat za zdravstvo je dodelio zahvalnice ustanovama koje su u toj godini imale najbolje rezultate u detekciji premalignih i malignih bolesti.

citoskiner-cervikalne-citologije
Završena edukacija za citoskrinere cervikalne citologije.